Tang er det nye sort indenfor foodservice

Daniele-7765

Workshop med fokus på tang gav Nordisk Tang fra Djursland aftaler med 2 nye afsætningskanaler indenfor foodservice

Siden sin start i 2014 har Nordisk Tang fra Grenaa arbejdet for at gøre tang til allemandseje. Den naturlige råvare med højt indhold af sunde kostfibre, gode fedtstoffer, protein og antioxidanter har siden da fundet vej til flere og flere butikker i detailhandlen. Men i efteråret 2016 blev der sigtet endnu højere. Nordisk Tang ønskede at prøve kræfter med foodservicebranchen.

Som en del af Engagefood blev der på Food Festival 2016 afholdt en workshop, hvor beslutningstagere og indkøbere fra storkøkkener og kantiner blev inviteret til at lære at lave mad med tang. De inviterede fik selv tangplanterne mellem hænderne og blev klogere på tang som råvare. Som Nordisk Tang selv forklarer kan tang spises rå, kogt, bagt, ristet, pureret, tørret, granuleret eller friturestegt. Den kan spises for sig selv, eller den kan indgå i utallige kombinationer med andre kolde eller varme ingredienser.

De 16 beslutningstagere i workshoppen fik syn for sagen – og fik efterfølgende mulighed for selv at smage på den mad, de havde lavet. Det skal ikke være en hemmelighed, at det er en alternativ tilgang til at sikre sig afsætning i foodservice branchen, men det gav pote. Salgs- og markedschef fra Solhjulet Mette Wermuth, som var tilstede på dagen udtaler: ”Ved workshoppen om tang var der en fantastisk stemning, ikke mindst båret af de tilstedeværende fra Nordisk Tang, som man ikke kan være i tvivl om er 100% passionerede. Dertil var der blandt de øvrige deltagere en stor nysgerrighed og det var fantastisk at være i et forum med kompetente fagfolk der alle gik op i emnet. Det gjorde, at vi fik en rigtig god fornemmelse for hvad og hvordan vores kunder kan og vil bruge tangprodukterne.”

Det gjorde, at vi fik en rigtig god fornemmelse for hvad og hvordan vores kunder kan og vil bruge tangprodukterne.

Udover Solhjulet, som udelukkende forhandler økologiske og biodynamiske råvarer, fik Nordisk Tang også en afsætningsaftale med Fazer, der bl.a. driver Bestsellers kantiner.

Unik mulighed

Muligheden for at eksponere sine råvarer direkte overfor beslutningstagere og indkøbere – og lade dem indgå i specifikke retter – kommer ikke hver dag. Derfor var folkene bag Nordisk Tang heller ikke i tvivl, da de hørte om muligheden: ”At få lov til at fremvise sine produkter direkte til og få direkte feedback fra beslutningstagerne var en unik mulighed for os. Især med en råvare som tang var det vigtigt for os, at kantinelederne og indkøberne selv fik lov til at arbejde med produktet og se dets mange gode egenskaber” siger Kristian Ottesen, direktør i Nordisk Tang. Timingen kunne ikke være bedre for virksomheden da ”foodservice i længere tid har været et mål for os, så det passede perfekt ind i vores forretningsstrategi. Og det endte jo også rigtig godt, med to nye afsætningsaftaler, hvilket er fantastisk” slutter Kristian Ottesen.

At få lov til at fremvise sine produkter direkte til og få direkte feedback fra beslutningstagerne var en unik mulighed for os

 

Workshoppen om tang var en del af afsætningsaktiviteterne i Engagefood. Se alle aktiviteterne i Engagefood her.