To mænd fra Malling vil gøre vikingernes foretrukne drik – mjød – populær igen.

Grundidéen er egentlig 4.000 år gammel. Men det projekt som Torben Mølgaard-Andersen og Michael Jørgensen har startet er ganske nytænkende. Ved Malling, syd for Aarhus, er de er lige nu i fuld gang med at skabe nye versioner af den honningbaserede vikingedrik – mjød.

For at blive ved med at få inspiration, nye ideer og et større netværk, er virksomheden en del af Engagefood, hvis formål er at hjælpe små og mellemstore fødevarevirksomheder med at udvikle sig.

“Når man nu er nogle glade bondedrenge med hang til sovs og kartofler er det faktisk rart, at nogen rokker med båden en gang imellem”

Medlemskabet gjorde det muligt for de to mjød-mænd fra Malling at tage på en inspirationstur til København i slutningen af August. Her deltog de i den københavnske madfestival Copenhagen Cooking & Food Festival, hvor de mødte over 150 andre små fødevareproducenter ved festivalens centrum, CPH Food District, i Øksnehallen.

“Når man nu er nogle glade bondedrenge med hang til sovs og kartofler er det faktisk rart, at nogen rokker med båden en gang imellem. I Øksnehallen blev der serveret tang, larver og hamp og grænserne blev flyttet både fysisk, men ikke mindst tankemæssigt. Det betød, at vi kom hjem med en rygsæk fyldt med nye tanker, idéer og ikke mindst bekendtskaber, som bliver meget brugbare i fremtiden,” vurderer Torben Mølgaard-Andersen og Michael Jørgensen, der mændende bag Malling Mjød.

Netværk gør en stor forskel

Mødet med folkene bag de mange andre små og mellemstore fødevarevirksomheder var en stor øjenåbner for de to mjød-producenter, der fik mødt en række nye og interessante bekendtskaber.

“Vi talte og diskuterede om alt fra vin og mad til finansiering og fondssøgning. Ydermere mødte vi kollegaer fra fødevarebranchen, som vi kunne lære rigtig meget af, og nogle af dem kommer vi helt sikkert helt sikkert også til at samarbejde med i fremtiden,” siger Torben Mølgaard-Andersen og Michael Jørgensen, der begge er enige om, at de ser en stor værdi i at være en del af Engagefood.

“Vi talte og diskuterede om alt fra vin og mad til finansiering og fondssøgning. Ydermere mødte vi kollegaer fra fødevarebranchen, som vi kunne lære rigtig meget af”

“Vi er jo stadig ret små, men har ambitioner om at udvikle virksomheden og blive større. Og der er det fedt at have et netværk, som kan hjælpe til med, at vores virksomhed bliver så succesfuld som overhovedet muligt. Og så håber vi da også, at der var nogle, som kunne bruge de erfaringer, vi kom med.”

Ud over Malling Mjød var der også deltagere fra bl.a. Future Food Innovation, Aros Foodhall, AB Catering, Landmad, Samsø Aperitif, Restaurant Moment og Dansk Supermarked Group også med på turen til Årets Ret og Copenhagen Cooking & Food Festival.

Du kan læse mere om Malling Mjød på www.mallingmjod.dk eller følge dem på Facebook her