Mammen Mejerierne var en af de fødevarevirksomheder, som lod Food Festivals gæster vurdere deres nye produkt, inden det blev introduceret til markedet.

Når du går rundt i supermarkedet, er det begrænset, hvor meget indflydelse du har på, hvordan mælken, ketchuppen eller pålægschokoladen smager eller ser ud. Det har fødevarevirksomhederne nemlig for længst afgjort for dig. Eller sådan er det i hvert fald i de fleste tilfælde. På Food Festival blev en lang række gæster nemlig inviteret med til at bestemme, hvordan tre fødevarevirksomheders produkter skulle formes, smage og lugte, inden de blev sendt ud på supermarkedshylderne.

En de virksomheder, som brugte gæsternes skarpe smagsløg var Mammen Mejerierne A/S.

”Testen på Food Festival var en unik mulighed for at få dedikerede forbrugeres holdning til vores nye salatost-koncept. Vi har eksporteret produktet i mange år med stor succes, og nu var det tid til at introducere de danske forbrugere for det,” siger salgskonsulent Mie Lund Stromark fra Mammen Mejerierne A/S.

Og hvordan gik det så?

“Jamen det gik over al forventning. De fleste var rigtig positive over for produktet, og så fik vi en masse inputs, som vi ikke havde fået, hvis vi bare havde sendt produktet på gaden med det samme. Nu kan vi lancere et langt stærkere produkt, fordi vi har fået så meget brugbar feedback,” siger Mie Lund Stromark.

”Testen på Food Festival var en unik mulighed for at få dedikerede forbrugeres holdning til vores nye salatost-koncept”

Ved at inddrage forbrugernes synspunkt tidligt i udviklingsprocessen kan virksomhederne nemlig designe produkterne, så de har en større chance for at blive godt modtaget, når de lander i butikkerne.

“Den uvildige og professionelle test gør, at vi kan få opsamlet data om forbrugernes holdning til osten på en langt mere systematisk måde, som vi kan få rigtig stor nytte af fremadrettet,” siger Mie Lund Stromark, der er overbevist om, at virksomheden vil gøre brug af lignende smagstests fremadrettet.

“Jeg kan simpelthen ikke se, hvorfor man ikke skulle gøre det.”

Fakta

Gæsterne på festivalen kunne vælge at deltage i tre forskellige tests – en koncepttest, en kategoriudviklingstest og en smagstest. De tre forbrugertests var udviklet som et samarbejde mellem tre fødevarevirksomheder, Food Festival og Teknologisk Institut. Teknologisk Institut har mange års erfaring med forbrugertest i både ind- og udland, som gennemføres efter international standard. De deltagende virksomheder i testen var Mammen Ost, Friskfisken og Tebstrup Gedeost.

Du kan læse mere om Mammen Ost på www.mammenost.dk