Tvis Honning kan tydeligt sætte ord – og tal – på sit udbytte af at være medlem af Regional Madkultur Vestjylland.

”Det har udviklet sig til meget mere end jeg havde regnet med!”

Sådan svarer Martin Mose fra Tvis Honning, der nærmest kom med i foreningen Regional Madkultur Vestjylland ved en tilfældighed. På et torvemarked kom han i snak med en af foreningens bestyrelsesmedlemmer, der fulgte op på snakken med et besøg. Kort efter blev Tvis Honning godkendt som medlem, og siden er det gået stærkt.

Familien vokser
For nogle år tilbage solgte Tvis Honning en del honning til grossister, og her er priserne ikke altid lige gode. Siden optagelsen i foreningen har det ikke være nødvendigt for Martin Mose at sælge til grossister. Han sælger det hele selv, hvilket giver en dobbelt indtjening i forhold til før.

Sammen med andre medlemmer af Regional Madkultur Vestjylland har han sammen med sin hustru Sonja været med på en række messer og markedet, i år bl.a. fødevaremarkedet til spejderlejren og til Holstebro Åben. Om de aktiviteter siger Martin Mose:

”Vi nyder at komme ud og møde folk, komme i dialog og særligt at opleve hvordan mange opdager at honning jo ikke bare smager på én måde. Der er jo mange smagsvarianter af honning, men det opdager man ikke i supermarkedet.”

Ved at være med på markederne har Martin Mose fået afsat så meget, både til private, men også til steder som Utopia i Holstebro og Claudis Have i Lemvig, at han har været nødt til at udvide familien. Fra at have 15 bifamilier, da han blev medlem af Regional Madkultur Vestjylland, har han i dag mellem 50 og 60 bifamilier.

Ny gårdbutik – ikke bare en biting
Igennem Regional Madkultur Vestjylland har Martin Mose fået kendskab til muligheden for at søge om LAG midler. Det har givet nogle nye økonomiske muligheder, og med støtte fra LAG Holstebro slog Tvis Honning i september 2012 dørene op til sin nye gårdbutik. Ud over sine egne rummer gårdbutikken produkter fra en lang række af de andre af medlemmer samt andre specialiteter, både økologiske og ikke-økologiske.

”Vi vil ikke konkurrere med vores lokale købmand, for den kan vi ikke undvære. Det, vi gerne vil, er at fremme kendskabet, selvfølgelig til vores egne, men i det hele taget til lokale fødevarer,” siger Martin Mose.

Både han og Sonja, der primært kommer til at stå for butikken, glæder sig rigtig meget til at få gang i gårdbutikken og er spændte på, hvor travlt de får. Ved siden af biavlen og gårdbutikken har de begge fuldtidsarbejde.

Fakta:

  • Tvis Honning er et 100 % naturprodukt uden nogen form for tilsætning.
  • Tvis Honning har imellem 50-60 bifamilier. Der er ca. 70.000 bier i en bifamilie, bifamilien består af en dronning, nogle hundrede hanbier (droner) og mange tusind arbejderbier.
  • Tvis Honning producerer mange forskellige slags honningtyper.

 

Mere information
Læs mere om Madlandet i Vest her

Læs mere på Tvis Honning’s hjemmeside

Casen om Tvis Honning er en del af projektet Madlandet i Vest som bl.a. er støttet af Region Midtjylland.

Casen er fra 2015